Om Magnesium

20-08-2018

Hvad er fordelen ved magnesium?

Der har været meget snak om magnesium som kosttilskud og det er blevet mere og mere populært. Men hvad er det egentligt, hvad bruger kroppen det til og har det betydning for ens træning?

Det er et mineral, som er det fjerde mest almindelige stof i vores krop. Kroppen indeholder ca. 24 gram, hvor halvdelen går til knoglerne og den sidste halvdel går til muskler og andet blødt væv.
Vores kroppe har brug for netop dette mineral til nerveimpulserne, musklerne og hjertet, som får dem til at trække sig sammen. Du finder det inde i vores celler, hvor det indgår i omkring 300 enzymprocesser. Cellerne bruger magnesium til at danne nye enzymer, til celledeling og medvirker til udnyttelsen af kalk, fosfor, fedtstoffer og B- og E-vitaminer. Det er også vigtigt for proteinets syntese af DNA og RNA, for vækst og udvikling, og det spiller en vigtig rolle i opretholdelsen af et fungerende immunsystem. Derudover er magnesium medvirkende til styrke knoglerne og tænderne, sikre en stabil funktion af hjerte og kredsløb, regulere blodtrykket og aktiverer østrogen.

Fordele

  • Sænker blodtrykket
  • Forhindre uregelmæssigheder i tarmsystemet
  • Formindsker hjerteanfald
  • Formindske risiko for forhøjet blodtryk
  • Hjælper på væskebalancen
  • Hjælper på migræne
  • Bedre søvn og mindre stress
  • Hjælper på muskelopbygning

Hvor findes magnesium?

Det findes overalt i kosten, men følgende produkter er specielt rige på magnesium: Frø, nødder og bladgrøntsager. Andre primære kilder er: Kornprodukter, bønner, frugt, avocado og mælkeprodukter.
Da magnesium kan være svær at realisere gennem kosten, kan man derved tage tilskud som opretholder balancen i kroppen.

Læs meget mere og køb dine magnesiumprodukter her: www.magnesiumterapi.dk

 

12-05-2018
Magnesium-mangel: Hvordan bekæmper man det ?

Magnesiumniveauet kan reduceres, når du indtager meget sukker, fordi din krop kræver 54 magnesiummolekyler for at forarbejde bare et enkelt sukkermolekyle.

23-04-2018

Man regner med, at over 70 % af befolkningen ikke får det anbefalede daglige tilskud på 300 mg magnesium om dagen, hvilket skyldes, at kosten efterhånden er blevet mere magnesiumfattig.

Spørger man sundhedsmyndighederne, er svaret, at en normal, alsidig kost dækker vores behov for magnesium. Spørger man nogle af de førende eksperter, som til dagligt forsker i magnesium og dets indvirkning på kroppen, er svaret nej. Ifølge dem ligger det daglige behov for magnesium på 300-400 mg, og det er langt mere, end vi kan spise os til. Dertil kommer, at vanddrivende medicin, natrium, B-6 vitaminmangel, hormonelle ubalancer, stort sukkerindtag, stort kaffe- eller alkoholforbrug, diabetes, hjerte- og cancersygdomme, epilepsi og kronisk stress øger behovet for magnesium.

Magnesium er vigtig for muskelaktivitet og nervesignalering og meget, meget mere. De fleste mennesker i den vestlige verden mangler magnesium. Det er uheldigt, for magnesiummangel kan være fatal.

Av mine ben!

Et af de hyppigste tegn på magnesiummangel er muskelkramper og uro i benene. Men hvad er det, der sker i kroppen? En af magnesiums meget vigtige roller er at sikre, at calcium ikke trænger ind i muskelcellerne. Sker det alligevel, opstår der spasmer i musklerne, og det er forklaringen på, at mange ligger søvnløse med urolige ben, kramper og lægge, der slår knuder på sig selv. For lidt magnesium kan også give andre mere alvorlige muskelsymptomer som ustabil hjerterytme eller noget så uskyldigt som de små, harmløse trækninger i øjenlåget, tics, vi alle kender.  

Magnesiums funktion i calciumbalancen

Magnesium findes blandt andet i cellernes membraner, hvor det sikrer, at den smule calcium, der findes inde i cellen, ikke slipper ud. Samtidig sørger magnesium for, at der ikke slipper mere calcium ind i cellen, end der skal. Magnesium er dørmanden, der lukker calcium ind og ud efter behov.

30 testpersoner synes, magnesium spray er nemt og virker

Et dagligt tilskud af magnesium er tilrådeligt. Så langt så godt, men hvilket slags tilskud skal du vælge? Forskellige kosttilskud med magnesium absorberes forskelligt. Ikke absorberet magnesium er penge ud af vinduet og kan give mavesmerter og diarré. Tager man medicin i forvejen, kan denne forhindre absorption af magnesium gennem tarmen.

Nordic Health tilbød tredive brugere af websiden Vild med Dans i Finland muligheden for at prøve deres magnesium spray til ledsmerter for at måle effekten af magnesium på spray. Magnesium sprayen til ledsmerter indeholdte 100 % naturlig magnesiumklorid samt glucosamin sulfat, menthololie og vintergrønolie. Til testgruppen blev der udvalgt tredive testdeltagere, der var af forskellig alder, og som led af forskellige gener som uro i benene, kramper, hold i ryggen, ømme muskler, slidgigt og muskelsmerter. Testdeltagerne anvendte produktet forskelligt: dagligt, et par gange dagligt efter træning eller efter behov. Størstedelen oplevede en positiv virkning efter et par dage, og nogle umiddelbart efter brug. Magnesiumsprayen bruges direkte på huden og skal således ikke først absorberes gennem tarmen. Måske derfor oplevede en del, at deres gener lettede efter et øjeblik.

Her er et udpluk af testpersonernes besvarelser ved brugen af magnesium spray til ledsmerter:

»Lettelsen fremkom cirka én time efter spraybehandlingen. Dagen efter havde jeg det bedre end normalt.” – Kvinde 40

»I lægmusklerne kunne virkningen fra produktet mærkes allerede efter et par dage. Kramperne er forsvundet og jeg har været i stand til at lave ordentlige udstrækninger uden at frygte muskelkramper. Også uroen i mine ben er væk. Jeg kunne først klart mærke virkningen i ryggen og skuldrene efter én uges anvendelse. Min ryg er ikke længere øm om morgenen og heller ikke så stiv som før.” – Kvinde 32

»Jeg havde smerter og træthed især i skinnebensmusklerne om aftenen, men smerterne var væk om morgenen. Det er svært at sige, om det skyldes magnesiumsprayen eller noget andet.” – Kvinde 25

Studier ved universitetet i Cardiff har dokumenteret, at Magnesium Olie Spray for led absorberes og virker effektivt. Testpersonerne var enige, og samtlige deltagere ville anbefale produktet til andre. Yderlige kliniske studier er påbegyndt.

Magnesiumspray og magnesiumbad virker her og nu på kramper og urolige ben.

23-04-2018

Magnesium er essentielt for muskelafslapning, hjertes rytme og sundhed, blodkar, luftvejenes evne til at slappe af, hud, nervefunktion, humør, søvn, omsætning af den vigtige antioxidant Glutathione, syrebaseregulering, knoglestruktur og opbygning, udrensning af affaldsstoffer, immunfunktioner og meget mere.

Det er vigtigt at huske på, at magnesium primært findes inde i cellerne (ca. 60 % i knoglerne, 38 % i cellerne og 1 – 2 % i blodet og Intercellulær væske) og ikke frit i blodet. Dette betyder, at det er umuligt at få et præcist bud på om du mangler dette eller ej. Der findes ikke nogle blodprøver eller andet som med sikkerhed kan påvise magnesiummangel, derfor må man se på sine symptomer.

Symptomer på magnesiummangel kan være:

Træthed, svaghed, kvalme, kramper, uro, søvnløshed, føleforstyrrelser, hjertebanken, hjertekramper, personlighedsforstyrrelser, menstruationssmerter, migræne, forstoppelse, forsuring i vævet, for meget mavesyre mm.

I hvilke fødeemner finder du magnesium:

Magnesiummangel opstår primært pga. manglende indtag via kosten samt en livsførelse som kræver en øget indtagelse. Magnesium findes bla. i grønne grøntsager (Spinat, broccoli, grønkål), tang, avocado, græskarkerner, valnødder, rosiner, kokosnødder og hørfrø, fuldkorn, forskellige krydderier som tørret basilikum og korianderblade samt rå kakao. Hvedegræs, rødbeder, kartofler, gulerødder og bønner er også rige på magnesium.

Hvorfor mangler jeg magnesium:

Der er talrige årsager til at du kan komme til at mangle magnesium. Dels spiser mange, langt færre af de magnesiumholdige fødeemner og dels bruger vi mere magnesium end før i tiden. Desuden har vi alle øget toksin pres pga. miljømæssige påvirkninger, forurening, pesticider mm. hvilket blandt meget andet giver en øget forsuring i vores væv og dermed også et øget behov for mineraler, heriblandt Magnesium. Derudover har det også en betydning om du tager p – piller, har fået meget medicin, specielt tetracyklin og nogle typer af hjertemedicin.
Ved overdrevnet indtag af underlødig, næringsfattig kost incl. slik og andre sukkerholdige ting samt drikke som kaffe, sodavand mm. mister du en masse magnesium. Alt sammen noget som bla. forsurer vores krop, udvasker magnesium samt andre mineraler (og meget mere.) og forhindrer kroppen i at udskille en masse affaldsstoffer.

Kilde: sovgodtnu.dk

13-03-2018

Magnesium: Super mineralet til dyr og mennesker.

Meget få mennesker er klar over den enorme rolle, magnesium spiller i en hests krop.

Efter luft, vand og basale fødevarer, kan magnesium være det vigtigste element der er nødvendig for at bevare sundheden hos din hest. 

Magnesium er langt det vigtigste mineral og aktiverer over 300 forskellige biokemiske reaktioner alle nødvendige for kroppen til at fungere ordentligt. 

Magnesium tilskud har vist at det forbedrer ydeevnen og tillader menneskelige atleter at nå udmattelse senere end ellers. 

Det øger ilttilførselen til muskelvæv; det fremmer muskelstyrken,udholdenhed og afslapning. Magnesium aktiverer også enzymer, der er nødvendige for metabolismen af ​​kulhydrater og aminosyrer, som fører til proteinsyntese.

Magnesium er ofte det mest oversete mineral i hestens føde. 

Forårs græs er typisk mangelfuldt i magnesium på grund af dets hurtige vækst og på denne tid af året er mange heste  varmere og mere vanskelige at ride. 

Ejere tilskriver ofte dette for mange kulhydrater i græsset.  Hvad der ofte overses, er, at disse heste kan ligge lavt i magnesium. Magnesiummangel har varierende virkninger på hesten. Nogle heste viser ikke nogen tegn, mens andre ikke kan rides  på grund af deres tilsyneladende kådhed og hyperaktivitet. 

Ved at tilføje magnesium til deres kost kan det have en beroligende virkning. For at forstå hvorfor magnesium påvirker hesten på en beroligende måde, er det vigtigt at vide, hvad der sker i hestens krop på celleniveau, når der er en magnesium underskud.

Kalk og magnesium arbejder tæt sammen med hinanden, hver kræver den anden for at holde balance. kalk  er ansvarlig for at spænde musklen og magnesium giver afslapning af musklen meget ligesom en speeder og en kobling arbejder sammen. 

Brugen af ​​magnesium i dag, er ofte forkert. En af grundene er dette:  Når for meget calcium forbruges, hæmmer det kroppens evne til at absorbere og udnytte magnesium effektivt. 

Over tid, dette skaber dette en akkumulerende negativ reaktion i kroppen, der rent faktisk udløser kroppen til at frigive adrenalin og giver en urolig adfærd, som vi ser i heste med mangel på mangsium. 

Kun ca. 1% af magnesium opbevares i blodet, mens resten opbevares i blødt væv og knogler. Dette er grunden til blodniveauet i magnesium tests  sjældent viser tegn på dyrets sande magnesium status. En hest ville være alvorligt  i underskud og ville være meget syg på det tidspunkt en blodprøve ville indikere en mangel !!

Heste med magnesiummangel kan have alle eller kun nogle få, af disse tegn, så det er vigtigt at være opmærksom på dem. 

Der kan være grænsetilfælde, der kun udviser tegn under konkurrence eller stress. For eksempel har heste med magnesiummangel  ofte meget ømme stramme rygmuskler på trods af fremragende sadler, ordentlig pasform og uddannelse. De  reagere ikke så godt på kiropraktike justeringer og massage ellers varer disse behandlinger ikke  mere end et par dage, og spændingen og ømheden er tilbage.

Hesten virker hyper sensitiv og  har tendens til at blive skrøbelig, bekymrede, bange, og svære at omgås.

Andre tegn kan være :
• Kan ikke slappe af fysisk eller mentalt
• Muskel rystelser, trækninger, spændt hud, skælver især efter anstrengelse.
• Krops spændinger
• Kan ikke tolerere lange perioder med arbejde- ofte bliver de mere ophidsede i stedet at få ro.
• Irritation over at blive børstet, strøget eller rørt eller tryk på hver side af rygsøjlen
• Træthed
• Smertefuld varme  hos hopper
• Bukker eller  prøver at smide af  efter 20-30 minutter  uden synlig grun.
• Kræver lange perioder med skridtning, før de kan fokusere på arbejdet
• Er super følsom over for lyde eller bevægelser
• Massage og kiropraktiske justeringer har ikke haft den store effekt.
•  Skærer tænder.
• Uregelmæssig hjerterytme eller dunkende hjerte opdages ofte ved dyrlæge kontrol

Hvilken slags magnesium skal jeg bruge? 

Der er injektioner, orale kosttilskud og  hud applikationer. Den mest populære er  magnesiumchlorid. Det er  den mest biotilgængelige form af magnesium til heste, og det er den mest tilgængelige og billige at fodre. Det virker også som en buffer i heste maven, som kan hjælpe heste, der har tendens til at udvikle mavesår.   

Hesteejere skal være klar over, at magnesium er i forskellige former, såsom citrat, oxid, ascorbat, er den sekundære ion i blandingerne Hesteejere bør undgå magnesiumsulfat grund af dens afførende virkning.  

Vi anbefalder:

Trans dermal magnesium betyder magnesium optagelse gennem hud.  Det er en effektiv måde at levere magnesium til muskelvæv, da det går uden om fordøjelsessystemet samt optages hurtigt i musklerne. 

Magnesium massage til din hest kan være meget terapeutisk forud for atletisk konkurrence især for den nervøse hest og  det hjælper også hesten i at træne kroppen til at komme sig og slappe af i sine muskler. Det fås i sprays og masseres let ind i huden.

Heste med nedsat nyrefunktion bør ikke suppleres med magnesium uden dyrlæge tilsyn. 

Kilde: Performance Equine Nutrition