20-08-2018

Medvirker magnesium til bedre muskelopbygning?

Mineralet er vigtigt for både muskelopbygning, energiproduktion og nervesystemet. Derudover er det et vigtigt bindeled ved overførelsen af impulser mellem nervesystemet og musklerne. Det kan f.eks. have betydning for, hvor meget man kan presse ens muskler ved styrketræning.[4]

En af de store fordele er proteinsyntesen. Proteinsyntesen er den proces din krop gennemgår når den nedbryder dit fødevareindtag og omdanner det til proteiner og muskler i din krop. Magnesium er også vigtig i forbindelse med væskereguleringen, der køler kroppen ned under træning. Dvs. er magnesiumdepoterne fyldt op, vil man have nemmere ved at køle sig selv ned. Det er specielt løbere, som bliver ramt af magnesiummangel, pga. de simpelthen sveder magnesium ud.

Jo mere man sveder, jo større er risikoen for magnesiummangel. Under et hårdt styrkepas, kan musklerne virkelig komme på arbejde og det kan give kramper. Det kan skyldes væskemangel. Det kan løses ved at tage magnesium tilskud eller gå efter de fødevarer, som indeholder mest magnesium. Det holder nemlig på væsken i kroppen, så man undgår krampe. Derudover kan det give os stærkere knogler og har en vigtig betydning for vores calciumbalance, da det hjælper med at afbalancere den cellulære optagelse af calcium, ved den hæmmer optagelsen af calcium i cellerne. Hvis calcium kunne strømme frit ind til cellerne, ville cellerne blive nedbrudt. Dette betyder at vores celler er beskyttet for, for tidlig nedbrydning, som gør at kroppen ikke ældres for tidligt.

Magnesium hjælper dig ikke kun i fitnesscenteret, men også derhjemme. Det er nemlig et antistress-mineral og giver dig mulighed for en bedre og tungere nattesøvn. Og en god og tung nattesøvn, hjælper naturligvis på at restituere bedre og hurtigere efter træning. Og hvem vil ikke gerne restituere hurtigt efter en hård leg-day?

Læs meget mere og køb dine magnesiumprodukter her: www.magnesiumterapi.dk