20-08-2018

Træn bedre med magnesium | Fordele, dosering og muskelopbygning

Hvad er fordelen ved magnesium?

Der har været meget snak om magnesium som kosttilskud og det er blevet mere og mere populært. Men hvad er det egentligt, hvad bruger kroppen det til og har det betydning for ens træning?

Det er et mineral, som er det fjerde mest almindelige stof i vores krop. Kroppen indeholder ca. 24 gram, hvor halvdelen går til knoglerne og den sidste halvdel går til muskler og andet blødt væv.
Vores kroppe har brug for netop dette mineral til nerveimpulserne, musklerne og hjertet, som får dem til at trække sig sammen. Du finder det inde i vores celler, hvor det indgår i omkring 300 enzymprocesser. Cellerne bruger magnesium til at danne nye enzymer, til celledeling og medvirker til udnyttelsen af kalk, fosfor, fedtstoffer og B- og E-vitaminer. Det er også vigtigt for proteinets syntese af DNA og RNA, for vækst og udvikling, og det spiller en vigtig rolle i opretholdelsen af et fungerende immunsystem. Derudover er magnesium medvirkende til styrke knoglerne og tænderne, sikre en stabil funktion af hjerte og kredsløb, regulere blodtrykket og aktiverer østrogen.

Fordele

  • Sænker blodtrykket
  • Forhindre uregelmæssigheder i tarmsystemet
  • Formindsker hjerteanfald
  • Formindske risiko for forhøjet blodtryk
  • Hjælper på væskebalancen
  • Hjælper på migræne
  • Bedre søvn og mindre stress
  • Hjælper på muskelopbygning

Hvor findes magnesium?

Det findes overalt i kosten, men følgende produkter er specielt rige på magnesium: Frø, nødder og bladgrøntsager. Andre primære kilder er: Kornprodukter, bønner, frugt, avocado og mælkeprodukter.
Da magnesium kan være svær at realisere gennem kosten, kan man derved tage tilskud som opretholder balancen i kroppen.

Læs meget mere og køb dine magnesiumprodukter her: www.magnesiumterapi.dk