23-04-2018

Magnesiums betydning for din søvn

Magnesium er essentielt for muskelafslapning, hjertes rytme og sundhed, blodkar, luftvejenes evne til at slappe af, hud, nervefunktion, humør, søvn, omsætning af den vigtige antioxidant Glutathione, syrebaseregulering, knoglestruktur og opbygning, udrensning af affaldsstoffer, immunfunktioner og meget mere.

Det er vigtigt at huske på, at magnesium primært findes inde i cellerne (ca. 60 % i knoglerne, 38 % i cellerne og 1 – 2 % i blodet og Intercellulær væske) og ikke frit i blodet. Dette betyder, at det er umuligt at få et præcist bud på om du mangler dette eller ej. Der findes ikke nogle blodprøver eller andet som med sikkerhed kan påvise magnesiummangel, derfor må man se på sine symptomer.

Symptomer på magnesiummangel kan være:

Træthed, svaghed, kvalme, kramper, uro, søvnløshed, føleforstyrrelser, hjertebanken, hjertekramper, personlighedsforstyrrelser, menstruationssmerter, migræne, forstoppelse, forsuring i vævet, for meget mavesyre mm.

I hvilke fødeemner finder du magnesium:

Magnesiummangel opstår primært pga. manglende indtag via kosten samt en livsførelse som kræver en øget indtagelse. Magnesium findes bla. i grønne grøntsager (Spinat, broccoli, grønkål), tang, avocado, græskarkerner, valnødder, rosiner, kokosnødder og hørfrø, fuldkorn, forskellige krydderier som tørret basilikum og korianderblade samt rå kakao. Hvedegræs, rødbeder, kartofler, gulerødder og bønner er også rige på magnesium.

Hvorfor mangler jeg magnesium:

Der er talrige årsager til at du kan komme til at mangle magnesium. Dels spiser mange, langt færre af de magnesiumholdige fødeemner og dels bruger vi mere magnesium end før i tiden. Desuden har vi alle øget toksin pres pga. miljømæssige påvirkninger, forurening, pesticider mm. hvilket blandt meget andet giver en øget forsuring i vores væv og dermed også et øget behov for mineraler, heriblandt Magnesium. Derudover har det også en betydning om du tager p – piller, har fået meget medicin, specielt tetracyklin og nogle typer af hjertemedicin.
Ved overdrevnet indtag af underlødig, næringsfattig kost incl. slik og andre sukkerholdige ting samt drikke som kaffe, sodavand mm. mister du en masse magnesium. Alt sammen noget som bla. forsurer vores krop, udvasker magnesium samt andre mineraler (og meget mere.) og forhindrer kroppen i at udskille en masse affaldsstoffer.

Kilde: sovgodtnu.dk