Om Magnesium

21-10-2018

Magnesium til knogler og enzymprocesser

Cirka halvdelen af kroppens magnesium findes i knoglerne, og resten findes i muskler, lever, nervesystem og andet blødt væv. Her findes magnesium hovedsagelig inde i cellerne, hvor det indgår i over 300 forskellige enzymer, som har betydning for nervesystemet, musklerne, fordøjelsen og blodtrykket. Nyere forskning afslører, at magnesium også har betydning for udnyttelsen af D-vitamin, som mange på vore breddegrader i forvejen danner for lidt af.

D-vitamin og magnesium regulerer blodets calciumindhold

Biskjoldbruskkirtlerne, der sidder bag skjoldbruskkirtlen, producerer parathyreoideahormon, PTH, som sammen med calcitonin og D-vitamin kontrollerer blodets calciumindhold.
Men også her spiller magnesium en aktiv rolle, idet magnesiumholdige enzymer indgår i biskjoldbruskkirtlernes syntese af PTH hormonet. Det betyder med andre ord, at mangel på magnesium for det første kan reducere aktiveringen af D-vitaminet og for det andet kan forstyrre biskjoldbruskkirtlernes syntese af PTH. Så alt i alt kan mangel på magnesium forstyrre omsætningen af calcium og få mange andre konsekvenser for helbredet.

Ved mangel på magnesium skader calcium celler i bløde væv

Hvis vi mangler magnesium, står calciumkanalerne åbne med risiko for, at der strømmer for meget calcium ind i cellerne. Dette kan få cellerne til at gå i krampe, og senere kan tilstanden destruere mitokondrierne, som er cellernes energiproducerende kraftværker. På sigt kan den dårlige energiudnyttelse og dårlige iltudnyttelse medføre dannelse af frie radikaler, som angriber cellemembranerne og er meget skadelige for kredsløbet og andre væv.

Magnesium er altså afgørende for det rette fordeling af calcium i kroppen

Samtidig forhindrer magnesium tab af calcium, når calcium er i underskud. Det betyder, at kroppen har brug for mindre calcium, når der er optimale mængder magnesium.

Kilde: HealthAndScience

01-09-2018

Migræne er en af de mest udbredte neurologiske sygdomme. Ifølge en større review artikel, som netop er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nutrients, fremgår det, at tilskud med større doser magnesium kan afhjælpe migræne på flere fronter. Da magnesiummangel er udbredt, er det oplagt at overveje tilskud, og de bør endelig være i en form, som kroppen kan optage og udnytte. Det er samtidig vigtigt, at magnesium er i balance med calcium. Og at undgå andre faktorer i kost og miljø, som kan bidrage til at udløse et migræneanfald.

Migræne en af de mest udbredte neurologiske sygdomme i den vestlige verden, som rammer millioner af mennesker. Sygdommen optræder som en halvsidig dunkende hovedpine, og smerterne ledsages ofte af kvalme, opkastninger og lysfølsomhed. Hovedpinen varer fra få timer til tre døgn. Man ved, at det er en ændret elektrisk aktivitet i hjernens nerveceller, der får anfaldet til at starte og stoppe. Og det er her, at magnesium har en forebyggende og terapeutisk virkning.

Migræne er Danmarks 3. største sygdom

  • Sygdommen er skyld i mere end 700.000 tabte arbejdsdage om året i Danmark
  • Hvert år koster migræne 420 mio. kr. i behandling og 1,2 milliarder i tabt produktion
  • 13 ud af 15 personer med migræne skjuler sygdommen for deres omgivelser, da de blandt andet er bange for at miste deres job

Kilde: SST rapport om sygdomsbyrden i Danmark

Magnesium beskytter nervecellerne mod overstimulering

Magnesium indgår i over 300 enzymprocesser, som har vital betydning for blodtrykket, muskelsammentrækning, insulinmetabolisme, knogler, syntese af DNA, opretholdelse af elektrolytbalance og mange andre funktioner.
Inden for nervesystemet har magnesium betydning for reguleringen af nerveimpulser. Mineralet beskytter samtidig cellerne mod overdreven stimulation fra neurotransmittere som glutamat, der i værste fald kan føre til, at cellen går i kramper, ødelægges eller dør.

Magnesiums interaktioner med calcium er afgørende for nervesystemet

Interaktioner mellem magnesium og calcium er fundamentalt for alle levende celler. 
Vores knogler og tænder lagrer omkring 99 procent af kroppens calcium, og omkring én procent bruges til metaboliske funktioner som overførsel af nerveimpulser. Men nerveimpulserne skal selvfølgelig reguleres, og cellerne i de bløde væv som muskler og nervevæv bør være næsten calciumtomme, takket være magnesium, der sidder som en bolt eller dørmand i cellemembranens calciumkanal.
En af magnesiums vigtigste funktioner er at binde sig til en receptor i cellemembranens calciumkanal, som hedder NMDA (N-methyl-D-aspartate). 
NMDA er receptor for signalmolekylet glutamat, der frigøres mellem visse nerveceller i hjernen. Cellemembranens calciumkanal åbner altså kun, når nervecellen samtidig er påvirket af andre signalmolekyler som glutamat, og nervecellernes calciumkoncentrationer er altafgørende for deres aktivitet.
Men hvis vi mangler magnesium, står calciumkanalerne åbne med risiko for, at der strømmer for meget calcium ind i nervecellerne. 
De indstrømmende calciumioner kan således udløse en række ændringer i nervecellernes synapsekoblinger, som overstimulerer cellerne, så de går i krampe og udsættes for oxidativ stress.
Det viser sig, at abnorme interaktioner mellem glutamat og NMDA, som også kaldes for excitotoxicity, er involveret i mange neurologiske sygdomme som inkluderer migræne, kroniske smerter, Alzheimers syge, Parkinsons syge, sklerose og slagtilfælde.

Magnesium afhjælper migræne ved at beskytte nerveceller mod calciumforgiftning

Selvom de nærmere mekanismer i migræne endnu ikke er helt afklaret, ved man som nævnt, at der er tale om forstyrrelser i nervesystemet, og man har også fundet, at cellernes kraftværker mitokondrier fungerer unormalt.
Glutamat tilhører en af de mest udbredte neurotransmittere, og alle nerveceller bruger glutamat som neurotransmitter. Det samme gælder forskellige dele af hjernebarken, som danner et netværk for kognitive funktioner som hukommelse og sprog. 
Men glutamat er giftigt for cellerne, og derfor holdes den ekstracellulære koncentration nøje lavt i centralnervesystemet.
Det antages, at magnesium kan afhjælpe migræne ved at blokere for glutamat receptoren NDMA, og derved forhindre, at nervecellerne overstrømmes med calciumioner.
Det vides også, at magnesium har betydning for mitokondriernes funktion.

Magnesiummangel er udbredt blandt patienter med migræne

Ifølge en artikel, som har været publiceret i Journal of Neural Transmission, er magnesiummangel involveret i over halvdelen af migrænetilfældene.
Ifølge andre studier af patienter med migræne har man observeret signifikant lavere niveauer af magnesium i serum, spyt og rygmarvsvæske under og mellem migræneanfaldene. Det antages også, at hjernen mangler magnesium.
Forskerne påpeger samtidig, at magnesiummangel ikke kan afsløres via rutine blodprøver, da magnesium hovedsagelig findes inde i cellerne. Ikke desto mindre anbefaler forskerne, at alle migrænepatienter burde afprøve tilskud med magnesium, og de hentyder til, at magnesiummangel er meget udbredt.

Magnesiummangel er udbredt

Der findes især magnesium i kerner, mandler, nødder, fuldkorn, kål og andre kompakte grønsager.
Men det antages, at 50-80 procent at den amerikanske befolkning mangler magnesium, og meget tyder på, at magnesiummangel også er udbredt i Danmark. 
Magnesiummangel skyldes ofte en ensidig, raffineret kost. Et stort forbrug af alkohol og andre stimulanser samt vanddrivende medicin og stress kan desuden dræne kroppen for det livsvigtige mineral. Insulinresistens, hvor cellernes evne til at optage blodsukker er nedsat, kan også dræne kroppen for magnesium, og der er ofte mange af ovenstående faktorer, der forstærker hinanden.

  • Magnesium er afgørende for det rette fordeling af calcium i kroppen.
  • Samtidig forhindrer magnesium tab af calcium, når calcium er i underskud. Det betyder, at kroppen har brug for mindre calcium, når der er optimale mængder magnesium.

Magnesiummangel er udbredt

Der findes især magnesium i kerner, mandler, nødder, fuldkorn, kål og andre kompakte grønsager.
Men det antages, at 50-80 procent at den amerikanske befolkning mangler magnesium, og meget tyder på, at magnesiummangel også er udbredt i Danmark. 
Magnesiummangel skyldes ofte en ensidig, raffineret kost. Et stort forbrug af alkohol og andre stimulanser samt vanddrivende medicin og stress kan desuden dræne kroppen for det livsvigtige mineral. Insulinresistens, hvor cellernes evne til at optage blodsukker er nedsat, kan også dræne kroppen for magnesium, og der er ofte mange af ovenstående faktorer, der forstærker hinanden.

Magnesiummangel er udbredt

Der findes især magnesium i kerner, mandler, nødder, fuldkorn, kål og andre kompakte grønsager.
Men det antages, at 50-80 procent at den amerikanske befolkning mangler magnesium, og meget tyder på, at magnesiummangel også er udbredt i Danmark. 
Magnesiummangel skyldes ofte en ensidig, raffineret kost. Et stort forbrug af alkohol og andre stimulanser samt vanddrivende medicin og stress kan desuden dræne kroppen for det livsvigtige mineral. Insulinresistens, hvor cellernes evne til at optage blodsukker er nedsat, kan også dræne kroppen for magnesium, og der er ofte mange af ovenstående faktorer, der forstærker hinanden.

Forholdet mellem calcium og magnesium

Sundhedsmyndigheder og forskere er stadig uenige omkring det optimale forhold mellem de to mineraler. I Danmark er referenceindtag/RI for calcium og magnesium sat til henholdsvis 800 mg og 375 mg, hvilket er tæt på 2:1. I lande som Japan er forholdet nærmere 1:1. Det skyldes, at japanere ikke indtager mejeriprodukter og kun får omkring 400-500 mg calcium daglig. Til gengæld får de mere magnesium gennem grønsager, og de har mindre knogleskørhed.
Under alle omstændigheder er for lidt magnesium blandt andet skadeligt for nervesystemet. Der er samtidig mange, som får for meget calcium gennem mejeriprodukter og tilskud. Og de glemmer at få nok magnesium, som lukker det meste calcium ind i knogleceller, således at celler i nervevæv og andre bløde væv forbliver næsten calciumtomme.

Kilde: HealthAndScience

20-08-2018

Magnesiummangel er mere udbredt end antaget. Ved mildere grad af magnesium mangel, vil der oftest ikke være nogle symptomer. Ved sværere grad af magnesiummangel, kan symptomer være nedsat appetit, træthed, mentale forstyrrelser, rysten og muskelsvaghed. Ved sværere magnesiummangel kan symptomerne være meget forskellige fra person til person. Tit hænger symptomerne også sammen med mangel på andre mineraler.

Læs meget mere og køb dine magnesiumprodukter her: www.magnesiumterapi.dk

 

20-08-2018

Mineralet er vigtigt for både muskelopbygning, energiproduktion og nervesystemet. Derudover er det et vigtigt bindeled ved overførelsen af impulser mellem nervesystemet og musklerne. Det kan f.eks. have betydning for, hvor meget man kan presse ens muskler ved styrketræning.[4]

En af de store fordele er proteinsyntesen. Proteinsyntesen er den proces din krop gennemgår når den nedbryder dit fødevareindtag og omdanner det til proteiner og muskler i din krop. Magnesium er også vigtig i forbindelse med væskereguleringen, der køler kroppen ned under træning. Dvs. er magnesiumdepoterne fyldt op, vil man have nemmere ved at køle sig selv ned. Det er specielt løbere, som bliver ramt af magnesiummangel, pga. de simpelthen sveder magnesium ud.

Jo mere man sveder, jo større er risikoen for magnesiummangel. Under et hårdt styrkepas, kan musklerne virkelig komme på arbejde og det kan give kramper. Det kan skyldes væskemangel. Det kan løses ved at tage magnesium tilskud eller gå efter de fødevarer, som indeholder mest magnesium. Det holder nemlig på væsken i kroppen, så man undgår krampe. Derudover kan det give os stærkere knogler og har en vigtig betydning for vores calciumbalance, da det hjælper med at afbalancere den cellulære optagelse af calcium, ved den hæmmer optagelsen af calcium i cellerne. Hvis calcium kunne strømme frit ind til cellerne, ville cellerne blive nedbrudt. Dette betyder at vores celler er beskyttet for, for tidlig nedbrydning, som gør at kroppen ikke ældres for tidligt.

Magnesium hjælper dig ikke kun i fitnesscenteret, men også derhjemme. Det er nemlig et antistress-mineral og giver dig mulighed for en bedre og tungere nattesøvn. Og en god og tung nattesøvn, hjælper naturligvis på at restituere bedre og hurtigere efter træning. Og hvem vil ikke gerne restituere hurtigt efter en hård leg-day?

Læs meget mere og køb dine magnesiumprodukter her: www.magnesiumterapi.dk

20-08-2018

Hvad er fordelen ved magnesium?

Der har været meget snak om magnesium som kosttilskud og det er blevet mere og mere populært. Men hvad er det egentligt, hvad bruger kroppen det til og har det betydning for ens træning?

Det er et mineral, som er det fjerde mest almindelige stof i vores krop. Kroppen indeholder ca. 24 gram, hvor halvdelen går til knoglerne og den sidste halvdel går til muskler og andet blødt væv.
Vores kroppe har brug for netop dette mineral til nerveimpulserne, musklerne og hjertet, som får dem til at trække sig sammen. Du finder det inde i vores celler, hvor det indgår i omkring 300 enzymprocesser. Cellerne bruger magnesium til at danne nye enzymer, til celledeling og medvirker til udnyttelsen af kalk, fosfor, fedtstoffer og B- og E-vitaminer. Det er også vigtigt for proteinets syntese af DNA og RNA, for vækst og udvikling, og det spiller en vigtig rolle i opretholdelsen af et fungerende immunsystem. Derudover er magnesium medvirkende til styrke knoglerne og tænderne, sikre en stabil funktion af hjerte og kredsløb, regulere blodtrykket og aktiverer østrogen.

Fordele

  • Sænker blodtrykket
  • Forhindre uregelmæssigheder i tarmsystemet
  • Formindsker hjerteanfald
  • Formindske risiko for forhøjet blodtryk
  • Hjælper på væskebalancen
  • Hjælper på migræne
  • Bedre søvn og mindre stress
  • Hjælper på muskelopbygning

Hvor findes magnesium?

Det findes overalt i kosten, men følgende produkter er specielt rige på magnesium: Frø, nødder og bladgrøntsager. Andre primære kilder er: Kornprodukter, bønner, frugt, avocado og mælkeprodukter.
Da magnesium kan være svær at realisere gennem kosten, kan man derved tage tilskud som opretholder balancen i kroppen.

Læs meget mere og køb dine magnesiumprodukter her: www.magnesiumterapi.dk